شما در شرایط فعلی بازار باید هوشمندانه تر کار کنید و نه سخت تر!
این شعار را ملکه ذهن خود کنید : کمتر هزینه کن ، بیشتر دیده شو
بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای انجام این کار ، تمرکز بر مشتری موجود خود با یک برنامه پاداش مشتری است که در ایران به باشگاه مشتریان معروف شده است.
شما برای راه اندازی باشگاه مشتریان چه هدفی را دنبال می کنید؟ آیا کسب و کار شما قابلیت پیاده سازی باشگاه مشتریان را دارد؟ آیا نمونه باشگاه مشتریان خوب را سراغ دارید؟ هزینه باشگاه مشتریان چقدر است؟
اینها نمونه ای از سوال هایی است که قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان برایتان به وجود میاید و باید قبل از تهیه باشگاه مشتریان جواب قانع کننده ای برای آنها پیدا کنید . شما باید بدانید هدف از ایجاد باشگاه مشتریان چیست . آیا این اقدام در راستای اهداف شما قرار دارد یا خیر؟
اگر میخواهید به جواب تمامی سوال های بالا برسید تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیام کوتاه شیراز همراه باشید .
باشگاه مشتریان چیست ؟
باشگاه مشتریان یک کسب و کار هوشمند است که در اثر گرد آوردن مشتریان یک مجموعه در کنار هم و ثبت اطلاعات آنها به وجود می آید . این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شود و می توان برای آنها برنامهریزی کرد . در واقع با راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتری با استفاده از هوش تجاری علاوه بر جذب مشتری جدید می توان مشتریان فعلی خود را به مشتری وفادار تبدیل کنیم . با راه اندازی باشگاه مشتریان ، خریداران ترغیب میشوند که به وب سایت هایی که قبلا از آنها خرید کرده اند مراجعه کنند و مجددا خرید انجام دهند .
هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان :
در فضای بسیار رقابتی امروز مدل کسب و کار بسیار دچار تحول شده است. شما ممکن است یک ایده بسیار نوآورانه داشته باشید که بازار منتظر آن است. ولی رقبا بیشتر از ۶ ماه به شما زمان تنفس نخواهند داد.
شما با کسب و کارهای زیادی روبرو شده اید که توسط رقیب بزرگتر بلعیده شده اند. یا اینکه با تغییر کوچک یا بزرگ در فضای عمومی کسب و کار بحران های زیادی را تحمل کرده اند.
یکی از مهمترین اهداف از راه اندازی باشگاه مشتریان ، حفظ و نگهداری مشتریانی است که شما برای جذب آنها بسیار هزینه کرده اید. رفتار مشتری بسیار وابسته به رفتاری است که شما با او انجام داده اید. در زیر به صورت ایتمی به اهدافی که میتوان از راه اندازی باشگاه مشتریان داشته باشیم اشاره شده است .
- حفظ مشتریان سابق
- ایجاد مزیت نسبی کسب و کار نسبت به رقبا
- افزایش دایره مشتریان جدید به واسطه باشگاه مشتریان
- کمک به برند سازی
- افزایش فروش در روز ها و ساعت های خلوت
- ایجاد کیف پول هوشمند برای جلوگیری از تخفیف نقدی
- کاهش تخفیف واقعی به واسطه کیف پول
- تسهیم سهم بازاریاب های مختلف و افراد منتفع به صورت خودکار
باشگاه مشتریان پیام رسون :
باشگاه مشتریان پیام رسون ، یک سامانه وفاداری مشتریان ابری است که به کسب و کارها و فروشگاه ها کمک میکند تا باشگاه مشتریان اختصاصی خود را راه اندازی کنند.
در باشگاه مشتریان پیام رسون سناریوها و طرح های تخفیفی به صورت کاملا منعطف در اختیار شماست تا با آن بتوانید انواع سناریوهای وفاداری مشتریان را پیاده سازی کنید. از جمله این طرح ها می توان به طرح های امتیاز و پاداش ، طرح های تخفیفی ، بازگشت درصدی از مبلغ خرید به حساب مشتری ، تخفیف های پلکانی و دیگر طرح های وفاداری اشاره کرد
همچنین میتوانید پس از راه اندازی باشگاه مشتریان خود ، انواع هدیه ها را تعریف کنید. هدیه و تبریک روز تولد که به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و برای مشتریان شما ارسال می شود. . به طور مثال شما می توانید هدیه ای تعریف کنید و مشتری با استفاده از امتیازات کسب شده در باشگاه مشتریان ، آن هدیه را بخرد و یا امتیازاتش را به اعتبار خرید تبدیل کند.
اپلیکیشن باشگاه مشتریان پیام رسون :
اپلیکیشن باشگاه مشتریان پیام رسون به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد.یعنی لوگو و نام شما در اپلیکیشن درج میگردد و کاملا اختصاصی عمل میکند.مشتریان شما با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراهشان ، می توانند امتیاز ، اعتبار و هدایای خود را مشاهده کنند. همچنین می توانند با استفاده امتیازات کسب شده ، از هدایای تعریف شده استفاده نمایند.
همچنین باشگاه مشتریان پیام رسون اولین ارائه دهنده اپلیکیشن باشگاه مشتریان به صورت کاملا رایگان در ایران میباشد که به طور مستقیم مختص سایت پیام رسون میباشد .
اپلیکیشن باشگاه مشتریان پیام رسون علاوه بر اینکه در سایت سامانه پیام کوتاه به صورت رایگان ارائه میشود ، دارای امکانات زیر نیز میباشد
- ثبت شماره مشتریانتان به راحتی و ارسال پیام خوش آمد گویی به آنها در کمترین زمان ممکن
- ارسال پیامک های یادآوری نظیر تبریک تولد و یا موعد پرداخت قسط و اتمام بیمه نامه و ...
- ثبت مبلغ خرید هر کاربر و تعداد دفعات مراجعه مشتری به فروشگاه
- قرعه کشی بین مشتریان
- نوبت دهی به صورت پیامکی و یا از طریق اپلیکیشن
جذب مشتری جدید بسیار پر هزینه تر از حفظ مشتری موجود است ، برای حفظ مشتری خود باشگاه مشتری پیام رسون را تهیه کنید و از امکانات بی نظیر موجود در اپلیکیشن باشگاه مشتریان پیام رسون استفاده کنید .
برای این کار تنها باید به سایت سامانه پیام کوتاه شیراز مراجعه کنید و از آنجا درخواست باشگاه مشتریان بدهید و تیم پشتیبانی ما با فعال سازی باشگاه مشتریان و نصب اپلیکیشن باشگاه مشتریان ، مسیر فروش و جذب مشتری را برای شما هموار تر خواهند کرد .
همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بسیاری از ناظران و تحلیلگران با توجه به مواضع شخصِ رئیس جمهور و همچنین چهرههای نزدیک به او، از ایجاد تغییرات قابل توجه در رویکرد و گفتمان دولت جدید به مسائل اصلی اقتصادی سخن گفتند. مسالهای که یکی از اصلیترین نمودهای خود را در تسلط طیف "امام صادقیها" بر وزرات اقتصاد و بانک مرکزی و وزارت کار نشان داد.
در این چهارچوب، در عرصه معادلات اقتصاد داخلی و خارجی، شاهد طرح برنامه و رویکردهای جدیدی بودیم. رویههایی که همه و همه صرفا با این هدف محوری دنبال میشدند تا ظرفیتهای تازه در عرصه اقتصاد را فعال سازند و در عین حال به نحوی فعال به مقابله با چالشها و بیماریهای مزمن اقتصاد ایران، بپردازند.
با این حال، با گذشت زمان و به تدریج، برخی از اصلیترین ایدههای دولت ابراهیم رئیسی سرنوشتی مبهم پیدا کردند و دیگر چندان در مورد آنها صحبت نمیشود. در ادامه به طور خاص به ۳ ایده در این زمینه اشاره میشود.
۱. جراحی اقتصادی
یکی از مهمترین ایدههایی که ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی وی به نحوی فعال دنبال کردند، پیاده سازی ایده "جراحی اقتصادی" بوده است. اگرچه هیچگاه توضیح روشنی در مورد منظور از این ایده، نشنیدیم و صرفا توضیحات پراکندهای ارائه شده است.
با این حال، اینطور به نظر میرسد که تمرکز اصلی ایده مذکور بر "اصلاح ساختار بودجه" بوده است. ایدهای که البته قدمتش به سالها قبل از دولت رئیسی بر میگردد و در دوران دولت «هاشمی رفسنجانی» نیز شاهد ظهور نخستین رگهها از ظهور این دستورکار بودهایم.
ایده مذکور تا حد زیادی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص یارانه نقدی و بعدها صحبت از تخصیص کالابرگ و امثالهم شناخته شده است. با این حال، یکی از نکات مهم در مورد کلیت طرح این ایده، این بود که آیا اساسا اقتصاد ایران در دولت ابراهیم رئیسی از ظرفیتها و امکانات لازم جهت اجرایی کردن یک جراحی اقتصادی برخوردار بوده است؟
این مساله از همان ابتدای طرح ایده، از سوی طیفهایی از نخبگان سیاسی و اقتصادی مطرح میشد. آنها تاکید داشتند در شرایطی که تحریمهای خارجی علیه ایران برقرار است و حتی افزایش نیز پیدا میکند و در عرصه داخلی نیز شاهد ظهور رگههای رونق و رشد اقتصادی نیستیم، اینکه بخواهیم یک طرحواره کلان را در قالب جراحی اقتصادی پیاده سازی کنیم تا حد زیادی شبیه به این است که به اقتصاد مجروح ایران، ضربهای جدید را وارد سازیم.
در شرایط ثبات اقتصادی-سیاسی است که میتوان تفکراتی نظیر جراحی اقتصادی را پیگیری کرد. وقتی بیثباتی و مولفههای تنشزا همچنان در اقتصاد وجود دارند و تشدید نیز میشوند، اجرایی سازی چنین طرحهایی، حامل خسارتهای گسترده خواهد بود.
شاید همین مولفهها موجب شدند، این ایده خیلی زود در صحنه عملیاتی اقتصاد به محاق برود و دیگر کمتر در مورد آن سخن بگوید. در واقع، با افزایش فضای تنش و تحمیل بحرانهای جدید به اقتصاد، هزینههای پیگیری جدی این طرح تا حد زیادی افزایش پیدا کرد و در نتیجه از اولویت اصلی دولت خارج شد.
۲. حذف ارز ترجیحی و ایجاد کالابرگ الکترونیک
یکی از اصلیترین انتقادات تیم اقتصادی دولت از ابتدای حضور در پاستور، متوجهِ اقدام دولت قبل در تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بود. این طیف بر این باور بودند که تخصیص این ارز در نوع خود توام با فساد و رانت بوده و حجم قابل توجهی از منابع ارزی ایران را نیز به باد داده است. در واقع، افزایش قابل توجه فاصله میان ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که مخصوصا تامین نیازهای اصلی کشور بود و رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده ۳۰ هزار تومان در آن زمان، شکافی قابل توجه را ایجاد کرده بود و فضایی مساعد برای سوءاستفادههای اقتصادی فراهم ساخته بود.
دیری نپایید که دولت سیزدهم اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد. با این حال، شاهدیم که تیم اقتصادی دولت ایده ارز ۴۲۰۰ تومانی را این بار در عدد ۲۸۵۰۰ تومان برقرار کرده است. در این نقطه یک سوال اساسی مطرح میشود: اگر سیاست برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود، با چه منطقی این سیاست در قالبی جدید برقرار شده است؟
به بیان ساده تر، آیا اصل سیاست مشکل داشت یا عددِ ارز ترجیحی مورد تایید دولت نبود؟ البته که معاون اول رئیس جمهور نیز از برقرار بودن ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای مدت ۲ سال خبر داده است؛ با این حال، عملکرد دولت در مواجهه با ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف آن و برقراری رویهای مشابه، نشانهای از اراده ایجاد اصلاحات و حرکتی رو به جلو نشان نمیدهد.
دولت رئیسی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از تخصیص کالابرگ جهت تامین نیازهای ضروری مردم (در محدوده مشخص با ارزش ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهکهای مختلف) بر مبنای قیمت کالاها در شهریور سال ۱۳۹۹ خبر داد. این ایده نیز در نوع خود با چالشهای اساسی رو به رو شد که منطق محوری آن را زیر سوال برد.
اولا، این سوال پاسخ داده نشد که چطور در اقتصاد ما که اکنون در آن تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد به عنوان امری عادی پذیرفته شده، میتوان از یک محدوده قیمتی مشخص برای تهیه نیازهای ضروری مردم سخن گفت؟ از سوی دیگر، دولت در اجرایی کردن این طرح با چالشهای جدی زیرساختی دیگری نیز رو به رو شد که عملا عملیاتی سازی آن را به تعویق انداخت و در نهایت شاهد پرداخت یارانه نقدی بودیم.
یارانهای که از حیث منطق اقتصادی هیچ تفاوتی با یارانه ۴۵ هزار تومانی ندارد. شاید مهمترین اشکال این باشد که ارزش یارانه نقدی در طول زمان با توجه به تورم بالا در اقتصاد کشور، به شدت تضعیف خواهد شد و قدرت خرید سابق را هم نخواهد داشت.
با این همه، اکنون بار دیگر از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در برخی استانها سخن گفته شده و باید دید این طرح به کجا میرسد. اگرچه این نکته روشن است که تجربه آزمون و خطا آن هم در وضعیت کنونی اقتصاد، ایده چندان جذاب و منطقی نیست.
۳. کشف حوزههای جدید در توسعه تجارت خارجی
دولت ابراهیم رئیسی از همان روزهای نخست حضور در قدرت، همواره بر ضرورت کشف مناطق و نقاط جدید توسعه روابط و تجارت خارجی و کاستن از اهمیت روابط تجاری ایران با جهان غرب و یا متحدان نزدیک آن سخن گفته است. به طور خاص کشورهای همسایه ایران و البته قدرتهایی نظیر چین و روسیه و کشورهای آسیای میانه، جهت توسعه مراودات خارجی مورد اشاره قرار میگرفتند.
در ابتدا اگرچه عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای و یا برخی اخبار توسعه همکاریهای ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، جلوههایی امیدوار کننده از خود نشان داد؛ اما به تدریج چالشها و محدودیتها خود را به نمایش گذاشتند.
در مورد آسیای میانه، افکار عمومی و تجار و نخبگان این کشورها تصویر روشنی از تجارت با ایران ندارند. مسالهای که تا حد زیادی تحت تاثیر تداوم تحریمها علیه کشورمان و در عین حال همکاریهای نزدیک و جدی این دسته از کشورها با دولتهای غربی به ویژه دولت آمریکا است. کشورهای منطقه آسیای مرکزی با توجه به منافع خود نمیتوانند کلیه ظرفیتهای تجاریشان جهت توسعه روابط با تهران را وارد میدان کنند و این امر بر روابط دو طرف اثر منفی دارد.
در حوزه همسایگان ایران نیز شاهد در پیش گرفتن تحرکاتی از سوی آنها هستیم که لزوما با منافع ملی ایران سازگار نیستند. به عنوان مثال، دولت مهدی السودانی در عراق به تازگی رویههای خاصی را در مورد کشورمان در پیش گرفته و اصرارهای شخص نخست وزیر به استفاده از واژه جعلی خلیج عربی حاکی از این است که هنوز زیرساختهای لازم جهت توسعه مناسبات ایران و عراق به ویژه در بخش تجاری فراهم نیست. البته که برنامه جدید دولت آمریکا جهت تحریم بانکهای همکار با ایران در خاک عراق بر محدودیتهای توسعه روابط تجاری با عراق افزوده است.
افغانستان دیگر همسایه ایران نیز از زمان قدرت گیری مجدد طالبان، رویههای نه چندان دوستانهای در رابطه با تهران در پیش گرفته و اگر درگیریهای جسته و گریخته مرزی میان دو طرف را کنار بگذاریم، روندی مثبت را در رابطه با مسائل مهم نظیر حق آب هیرمند و یا توسعه مناسبات تجاری شاهد نبوده ایم.
کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی نیز وضعیتی روشن دارند و مدتهاست که با تحرکات عینی و میدانی خود نظیر تن دادن به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این پیام را به تهران مخابره کرده اند که به دنبال ایجاد توازن در قدرت منطقهای هستند و بیش از آنکه ایران را دوستِ خود بدانند، رقیبشان تلقی میکنند.
در این فضا، تنشزاییهای جمهوری آذربایجان هم در جوار مرزهای شمال غرب ایران و البته روندها و رویکردهای خاص اخیر از چین و روسیه که حاکی از عیان شدن جلوههای عینیگرایانه سیاست آنها در قبال تهران است و البته تحرکات تازه اروپا جهت تحریم سپاه پاسداران و گسترش دامنه فشارهای اقتصادی علیه ایران نیز معادلاتی جدید و واقعی را وارد چهارچوبهای کلان توسعه تجارت خارجی ایران کرده و موانع و محدودیتها در این حوزهها را بیش از پیش عیان ساخته است.
در این فضا، شاید این نکته بیش از هر زمان دیگری برای تصمیم سازان کشورمان روشن شده که ایران باید با همه جهان و نه صرفا بخشهایی از آن کار کند و هر چه دامنه مراودات بین المللی ایران به ویژه در حوزه تجارت خارجی کاهش یابد، هزینهها و فشارها علیه ایران افزایش قابل توجهی پیدا خواهند کرد. موضوعی که به هیچ عنوان به نفع منافع و امنیت ملی کشور نیست. از این رو باید منتظر ماند و دید که دولت ابراهیم رئیسی و تیم سیاست خارجی و اقتصادی او چه راهکارها و راهبردهایی را برای چالشهای ذکر شده مد نظر قرار میدهند.