آیا تا به حال شده به این فکر کنید که دنیای دیجیتال برای زندگی امروزه ما مفید بوده یا مضر؟؟؟
اصولا با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به روز شدن دنیای مدرن امروزه، اگر درهنگام استفاده از هر چیزی از ویژگیهای مثبت و سازنده اش استفاده کنیم، باعث آسایش و رفاه ما میشود اما در مقابل آن با سوءاستفاده از همین تکنولوژی و امکانات دیجیتال، نه تنها آرامشی را برای ما نمیگذارد بلکه تاثیرات منفی فراوانی را نیز به همراه دارد.
اگر بخواهم مثالی را برای شما همراهان همیشگی پیام رسون بزنم، ابزارهای هک و اسپم از جمله ترموکس هست.
که هستند افرادی که با استفاده از کدها و قابلیت های ترموکس، با ارسال یک پیام ناشناس، نرم افزار یا موبایل افراد را هک میکنند و به اطلاعات شخصی آنها دسترسی دارند.
در این مقاله میخواهیم شما را با ترموکس و روش های که یک هکر میتواند انجام دهد آشنا کنیم پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید
ترموکس چیست؟
اگر کسی به بحث امنیت شبکه و هک کردن علاقه داشته باشد، بیتردید نام ترموکس را شنیده است. ترموکس در واقع یک شبیه ساز لینوکسی است که در آن فقط کدها و دستورات قابل نمایش هستند. این شبیه ساز قابلیت این را دارد که دستوراتی را به صورت کد اجرا کند و این کد را در ابزارهای دیجیتال دیگر نیز پیاده کند و نکته قابل توجه این است که میتوان بدون دسترسی مستقیم به دستگاه مورد نظر و دسترسی به روت، فعالیت خود را انجام دهد. ترموکس علاوه بر نفوذ به نرم افزار ها، میتواند فعالیت های دیگری نظیر ارسال اس ام اس اسپم را داشته باشد، و به همین دلیل است که سامانه پیام کوتاه شیراز به کسب و کارها پیشنهاد میدهد که برای سازمان خود حتما از یک پنل پیامکی که از سامانه پیام کوتاه معتبر و دارای امنیت بالا میباشد حتمااستفاده کنند.
ترموکس در ارسال پیامک همان ارسال اس ام اس اسپم است که میتواند خطرناک باشد و نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشد. با این حال برخی افراد گمان میکنند که اگر برای کسب و کار خود از ترموکس استفاده کنند، برای آنها به صرفه است و در هزینه های خود صرفه جویی کرده اند. اما باید بدانند که آسیب این مدل از ارسال پیامک برای کسب و کار بسیار بیشتر است و اگر به دنبال یک راه مقرون به صرفه هستید تا برای کسب و کار خود تبلیغات پیامکی داشته باشید، میتوانید به ارزان ترین پنل پیام کوتاه ایران یعنی سامانه پیامک شیراز مراجعه کنید و از هر نظر آسوده خاطر خواهید شد.
ارسال پیامک ترموکس از نظر قانونی :
همانطور که گفته شد ارسال اس ام اس با ترموکس، شیوه ای از اسپم است و گفتیم که از نظر حرفه ای راه حل مناسبی برای رسیدن به اهداف بازاریابی نیست، حال علاوه بر آن از نظر قانونی نیز دارای مشکل است چرا که ترموکس میتواند پیام های اسپم آزار دهنده ای برای کاربران ارسال کند.
اگر در حال برنامه ریزی برای کسب و کار تان هستید و نیاز دارید که تبلیغات انجام دهید، پیام رسون به شما پیشنهاد میدهد که بهترین راه حل استفاده از ارسال پیامک انبوه از یک سامانه پیام کوتاه معتبر است.
ما در نمایندگی پیام کوتاه شیراز، شما را در این مسیر از ابتدا همراهی میکنیم چراکه رساندن افراد به هدفشان، تخصص پنل پیام کوتاه شیراز است و به خود میبالیم که در طی این سالها تمامی کاربرانی که به اهورا اطلس فارس اعتماد کرده اند،. رضایتشان را با وفاداری به ما نشان داده اند.
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .
این روزها و تنها بعد از یک توافق با عربستان، همه از «دیپلماسی» و «فواید» آن حرف میزنند. خاصه آن کسانی که تا دیروز شیفته «میدان» بودند و دیپلماسی را عقبتر از میدان میخواستند. یا به تعبیر محمدجواد ظریف «اولویت» برایشان «میدان» بود. اما ظاهرا همانها دچار تحول شدهاند. اما دلیل این تحول چیست؟ چرا مانند گذشته «میدان» امروز «میداندار» عرصه فعالیتهای سیاست خارجی ایران نیست؟ چرا مانند گذشته فعالیتهای منطقهای ایران پررنگ به چشم نمیآید؟
موضوع ساده و خلاصه است. به تعبیر «نسیم طالب»، نویسنده یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورکتایمز، مسئله به داشتن «پوست در بازی» (Skin in The Game) باز میگردد.
تنها به یک فقره از این شیفتگی نگاه کنید. روزنامه فرهیختگان در گزارش روز سهشنبه 23 اسفندماه 1401 خود از «دومینوی دیپلماسی» حرف زده و نوشته است: «قرار گرفتن ایران روی ریل مثبت دیپلماسی، دو توافق مهم با آژانس و عربستان را برای ایران به ارمغان آورده است. رسیدن به این توافقات باعث شده تا این امیدواری بهوجود بیاید که مذاکرات وین نیز از سر گرفته شده و به توافق نهایی برای احیای برجام منتهی شود.» این حرفها در شرایطی زده میشود که تا همین دو ماه پیش آمریکاییها میگفتند: «برجام از دستور کار آمریکا خارج شده است» و همین امروز ند پرایس، سخنگوی وزارتخارجه آمریکا در مورد تحقق نیافتن برجام، ایران را مقصر دانسته و مدعی است: «ایران فرصت احیای برجام را از دست داد.» همینها که امروز از فواید دیپلماسی سخنرانی و مصاحبه میکنند فراموش کردهاند که بزرگانشان سه سال قبل در همین مجلس انقلابی طرحی را تصویب کردند که کریمیقدوسی خلاصه آن را اینگونه در صحن علنی فریاد زد: «با مصوبه امروز مجلس میخ آخر بر تابوت برجام کوبیده شد». آنها که تا دیروز از «لاشه متعفن» برجام حرف میزدند امروز برای درآغوش کشیدن این لاشه از یکدیگر سبقت میگیرند و مهمتر از آن اینکه از «میدان» خبری نیست.
واقعیت این است که میدان زمانی برای این جریان اهمیت داشت که «پوستی در بازی» اداره کشور نداشتند. نداشتن پوست در بازی به این معناست که کسانی کاری میکنند که تبعات کار به آنها باز نمیگردد. در واقع ضررها و حتی استفادههای کاری که میکنند به آنها باز نمیگردد. اما امروز «میدان و دیپلماسی» در یک سمت معادله قرار گرفتهاند.
امروز آنها که در دوره گذشته مدام به «میدان» و «دستاوردهای میدان» اشاره میکردند، حرف از فعالیتهای بهروزشده در «میدان» نمیزنند. البته که کاملا طبیعی است بعد از شهادت سردار سلیمانی حضور منطقهای ایران با ضعف بزرگی روبهرو شده است. با این حال آنچه مشهود است این است که «میدان» را در «اولویت» نمیبینیم.
امروز کسی نمیگوید که باید با مسلح کردن شیعیان عربستان برتری خود را به اثبات برسانیم. امروز به حرفهای سال 96 جهانگیری رسیدهاند که میگفت: «حمله به سفارت عربستان باعث شد ایران از حضور 700 هزار زائر شیعهای که هر سال به ایران و مشهد میآمدند، متضرر شود». همانها که آن روز خواهان برتری میدان در عرصه تقابل با عربستان بودند، حالا از بازگشت به پیمان امنیتی سال 80 در دوره سیدمحمدخاتمی استقبال کرده و آن را برای خود «دستاورد» میدانند. همانها امروز یادشان افتاده که گردشگری شهروندان کشورهای عرب چقدر مهم است.
نکته اینجاست که تا دیروز معتقد به این نبودند که «دیپلماسی باید تفوق داشته باشد» اما امروز که ناچارند تبعات هر حرکت نظامی در منطقه را در نمودارهای اقتصادی داخلی کنترل کنند، ناگزیر، میبینید که دیگر مانند گذشته هر روز از فعالیتهای منطقهای و یا درگیری در سوریه و لبنان میان ایران و اسرائیل خبری نیست. قطعا «میدان» بخشی از اداره کشور و یک حکمرانی است. کما اینکه حتی ترکیه هم برای خود «میدانی» در منطقه ایجاد کرده است. اما مسئله اصلی این است که امروز متوجه شدهاند این دیپلماسی است که باید تفوق داشته باشد.
همانها ناگزیر امروز «پوست در بازی» دارند. چون کوچکترین اقدام دیپلماسی یا نظامی رضایتمندی یا نارضایتی در سطح عمومی ایجاد میکند. طبیعتا نه آنها نمیخواهند دست به اقدامی بزنند که بهترین دولت مدنظر آنها و دولتی که تلاش کردند تمام ارکان قدرت را بهصورت یکدست در اختیار آن قرار دهند، با مشکل روبهرو شود. اما همانها در دولت قبل در چنین وضعیتی قرار نداشتند. اتفاقا هرچقدر دولت بیشتر زیر فشار قرار میگرفت، آنها راحتتر میتوانستند انتقاد کنند و رئیسی را به عنوان گزینه آلترناتیو به مردم نشان دهند.
امروز می خواهیم در مورد روموز بازاریابی پیامکی و تبلیغات پیامکی بپردازیم و ببینیم چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم از طریق ارسال پیامک، بهترین روش تبلیغ را داشته باشیم.
پیشنهاد میکنم حتما تا پایا این مقاله با نمایندگی سامانه پیام کوتاه شیراز همراه باشید .
رمز بازاریابی پیامکی :
امروزه موبایل یکی از موثر ترین و پر استفاده ترین وسیله ارتباطی برای مردم شده است به طوری که کمتر یا بهتر بگویم اصلاً پیش نمیآید که کسی برای تبلیغات و بازاریابی خود از روزنامه و یا از ایمیل استفاده کند اما بعید است کسی اساماس رایگان را که دریافت کرده است را نادیده بگیرد، و این خود یکی از بهترین فرصت ها است برای بازاریابی پیامکی با استفاده از تبلیغات اس ام اسی.
یکی ازدلایلی که بازاریابی پیامکی را نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی موفق تر کرده است ، تنوع در شیوه ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه است و دیگری مفتی بودن آن است، در واقع اگر بخواهیم تبلیغات پیامکی را با تبلیغاتی مثل تلویزیون و تراکت مقایسه کنیم می توان این ادعا را داشت که ارسال اس ام اس تبلیغاتی ، به صورت پیامک مفتی است و بسیار مقرون به صرفه.
حال این روش بازاریابی اصول خاص خود را دارد، در واقع دسترسی داشتن به شماره های شخصی افراد موضوع کوچکی نیست زیرا افراد برای حریم خصوصی خود ارزش زیادی قائل هستند.
در زیر به چند راه کار موثر اشاره کرده ایم .
اصول مهم در بازاریابی پیامکی :
1_ شناخت بارز و مهم محصولاتمان :
در دنیای تجارت امروز برای همه محصولات قطعا رقبای زیادی هستند که با شما رقابت می کند. هر کدام از آنها استراتژی خاص خود را دارند، اما چیزی که مهم است و کلید موفقیت در این بازار رقابتی را گرم می کند، وجه تمایز محصول شما با کالاهای مشابه است. پس حتماً باید ویژگیهای بارز و ارزشمند محصول خود را شناسایی کنید و در متن پیامک از آن استفاده کنید.
2_ شناسایی کردن مخاطبان برای ارسال پیامک تبلیغاتی به طور دقیق:
شناسایی جامعه هدف مهمترین فرایند بازاریابی پیامکی است، چرا که با عدم شناسایی مخاطبین خود در واقع تیری در تاریکی شلیک کرده اید و همین موضوع باعث میشود که خیلی از افراد به آنچه که می خواهند نرسند. شما محصول خود را شناسایی کردهاید اما آن را باید برای مخاطبی معرفی کنید که آن محصول به کارش بیاید. مثلا اگر قیمت میلگرد را از طریق ارسال پیامک برای یک دانش آموز بفرستید اصلاً به کار او نمیآید، اما اگر آن را برای یک مهندس ساختمان پیامک کنید نه تنها برای او هدفمند بوده بلکه با استقبال از محصول شما به نوعی تشکر خواهد کرد. پس نیاز دارید که شماره های گروه خاص را در اختیار داشته باشید که این مژده را به شما خواننده عزیز می دهم که با خیال راحت این امر را به آوا مپ بسپارید چرا که با بانک شماره موبایل قوی خود شما را به هدفتان میرسانند.
پس این نکته مهم را بخاطر داشته باشید که بانک شماره موبایل قوی در ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی انبوه یکی از مزیت های مهم پنل پیامکی است.
3_ متن پیامک منحصر به فرد:
جمله ها و متن های تکراری برای هیچ مخاطبی جذابیت ندارد اما اگر متن پیامک لحنی صمیمانه داشته باشد به تاثیرگذاری آن شک نکنید و بعد از آن پیشنهادی که به مخاطب می دهید با ارزش باشد مثلا پیشنهادی نظیر درصد تخفیف، ارسال رایگان و.... اینگونه می تواند در جلب توجه مشتری بیشتر تاثیر گذار باشید.
4- آیا تنها یک بار قصد دارید ارسال پیامک تبلیغاتی داشته باشید؟ :
پیشنهاد می کنم این فکر را از سر بیرون کنید که فقط با یک بار ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه به نتیجه می رسید، با این فکر وقت و هزینه خود را تلف میکنید چرا که هر کاری احتیاج به پیگیری دارد اینکه بازاریابی پیامکی از طریق ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی یک شیوه معقول است شک نکنید، اما زمانی بازدهی مطلوب خود را دارد که ارسال مداوم داشته باشد، این بدین معنی نیست که شما هر روز ارسال پیامک تبلیغاتی داشته باشید. می توانید در ما حداکثر ۳ مرتبه این کار را انجام دهید و این کار را به راحتی می توانید به پنل پیامک شیراز بسپارید.
5_ زمان ارسال پیامک تبلیغاتی چه ساعتی است :
طبق تجربه های شرکت اهورا اطلس فارس، زمان ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی نیز دارای اهمیت است و این تجربه ها نشان می دهد که ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر و ۴ تا ۸ شب میتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.
برای اینکه این زمان منظم باشد باید متن را ذخیره کرده باشید و به صورت خودکار ارسال پیامک تبلیغاتی را از قبل تنظیم کنید که میتوانید با خیال راحت آن را به پرسرعت ترین سامانه پیام کوتاه یعنی آوا مپ بسپارید.
تیم تحریره پیام رسون همیشه سعی داشته در تمامی مراحل و شرایط سخت حامی مردم باشد و با ارائه راه کارهای مناسب و تخفیف های شگفت انگیز روی پنل پیامکی و نمایندگی پیامک به مردم کشور خود خدمت کند .
اما شما به عنوان یک کاسب و یک فردی که دارای کسب و کار هستید این مطلب را همیشه به خاطر داشته باشید که مخاطب و منافع او همیشه در اولویت کار شما هستند.
جهت خرید کم هزینه ترین پنل اس ام اس شیراز برای تبلیغات اس ام اسی اینجا را کلیک کنید.
از زمان آغاز تقابل اعراب و اسرائیلیها، اورشلیم [بیتالمقدس] به مانعی در مسیر پیداکردن راهحلی سیاسی بین فلسطینیها و اشغالگرانشان تبدیل شده است؛ با این حال، وضعیتی که شهر مقدس و «مسجدالاقصی» در این شهر درگیر آن هستند، از زمان صعود اخیر احزاب صهیونیست راستافراطی به قدرت در اسرائیل، به نقطه عطفی کلیدی رسیده است. سوم ژانویه، ایتمار بنگویر، رهبر حزب «اُتسما یِهودیت» یا «قدرت یهودی» با یورش به حیاط مسجدالاقصی تحت پوشش رسمی امنیت اسرائیل، به وعده انتخاباتیاش عمل کرد. این وزیر افراطی با این کار اولین مقام رسمیای شد که از زمان اقدام مشابه نخستوزیر آریل شارون در سال ۲۰۰۰، چنین اقدامی کرده بود. اقدام شارون، انتفاضه دوم را کلید زد که به نام انتفاضهالاقصی شناخته میشود.
اوایل ژانویه، بنگویر به همراه تعداد کثیری از سربازان ارتش اشغالگر بهعنوان محافظانش، وارد این مکان مقدس برای مسلمانان شد. تصاویر منتشر شده او را در محوطه حیاط مسجد در کنار جمعی از سربازان و نیز شهرکنشینان نشان میدهد. او پیشتر برنامه خود برای این اقدام را اعلام کرده بود. حماس، چندین بار از طریق میانجیان مصری و سازمان ملل درباره چنین اقدامی هشدارهایی به تلآویو ابلاغ کرده بود. رسانههای اسرائیلی نیز گزارش داده بودند هم قاهره، هم سازمان ملل به بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل پیام داده بودند که ممانعت از واکنش حماس به یورش بنگویر به این مکان مشکل خواهد بود، اما نتانیاهو از اقدام بنگویر جلوگیری نکرد.
یورش به الاقصی، اقدامی حسابشده
بسیاری از تحلیلگران سیاسی موافقند که یورش بنگویر به این مسجد که توسط پلیس اسرائیل و آژانس امنیت داخلی (شین بت) هماهنگ شده بود و با اطلاع قبلی نخستوزیر بنیامین نتانیاهو انجام شد، علامتی از سیاست دولت جدید درباره اورشلیم و الاقصی است. آنها میگویند که راستگراترین و افراطیترین دولت تاریخ اسرائیل در فرایند تقویت شهرکسازیهای غیرقانونی و تغییر وضعیت تاریخی مسجد الاقصی است. ایمن الرفاتی، تحلیلگر، به «کریدل» میگوید که یورش به حیاط مسجد و نیز ممانعت از ورود غسانالمجالی، سفیر اردن به مسجد در اواسط ژانویه، دو پیامد دارد: «اولی تلاشی است برای درهمشکستن بازدارندگی روانی که بعد از نبرد «سیفالقدس» (شمشیر اورشلیم) در سال ۲۰۲۱ برپا شده بود، نبردی که خود در نتیجه کارهایی مثل این در گرفته. دومی کاهش حاشیه حفاظتی اردن روی الاقصی است.»
مراسم سالانه «رژه پرچم» یا «رقص پرچم» مربوط به «روز اورشلیم» در تقویم اسرائیلی است که سالگرد تصرف شهر قدیم فلسطین در شرق اورشلیم را در سال ۱۹۶۷ جشن میگیرند. در ماه مه سال ۲۰۲۱، این رژه که به شکلی تحریکآمیز محوطه مقدس برای مسلمانان در مسجدالاقصی را هدف گرفته بود، درنهایت جنگی ۱۱روزه را بین نیروهای مقاومت در نوار غزه و سربازان اشغالگر کلید زد. فرماندهان حماس از این جنگ بهعنوان نبردی پیروزمندانه یاد میکنند که در آن ضربات جدی به طرف اسرائیلی زده شد، هرچند ۲۶۰ فلسطینی نیز کشته و بخشهای بزرگی از غزه ویران شدند. حماس در حالی در این نبرد ۱۱روزه با نام سیفالقدس شرکت کرد که همکاری حزبالله لبنان و سپاه پاسداران را نیز با خود داشت. این موضوع را یک سال بعد محمد السنوار، از فرماندهان نظامی حماس در گفتوگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد.
مقامات اشغالگر، همچنین به دنبال تکرار تجربه مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل (حبرون) در کرانه باختری هستند؛
با تقسیم زمانی و مکانی الاقصی بین مسلمانان و یهودیان. اسرائیل امیدوار است یورش به مسجد بدون هیچ واکنش منفی قابلتوجهی بگذرد، واکنشی خواه از جانب مناطق اشغالی کرانه باختری و اورشلیم، خواه از سمت مبارزان مقاومت غزه و خواه از سمت احزاب چپ و میانه اسرائیل که درباره تأثیر بالقوه این اقدام روی امنیت و ثبات دولت دغدغههایی مطرح میکنند؛ اما اقدامات بنگویر و پلیس اسرائیل، در عین اینکه خطرناک هستند، با بلندپروازیهای افراطیهای گروه «معبد یهود» همخوان نیست، گروهی که میخواهند بر ویرانههای مسجدالاقصی بنایی بسازند.
اواخر پاییز ۲۰۲۱، اسحاق هرزوگ، رئیسجمهور اسرائیل تصمیم گرفت مراسم آغاز ایام حانوکا (عیدالانوار یا عید اخلاص، مربوط به سال نو یهودی) را در مسجد ابراهیمی در شهر اشغالشده الخلیل برگزار کند. حماس درباره چنین اقدامی هشدارهای متعددی داد و متولی این مسجد نیز این تصمیم را محکوم کرد. حتی برخی گروههای اسرائیلی چنین تصمیمی را محکوم دانستند.
یهودیسازی اورشلیم
روزی که بنگویر بر مسند وزارت امنیت ملی نشست، اویاد فیسولی، وکیل شورای جدید سنهدرین (نهاد مرکزی روحانیت متعلق به گروههای افراطی شهرکنشینان به نام «معبد») نامهای به رئیس پلیس اسرائیلی اورشلیم فرستاد و درخواست دیدار با وزیر کرد تا درخواستهایشان را به اطلاع او برساند و مشخص کند تا چه میزان میتوانند انتظار حمایت دولت و پلیس را داشته باشند. این نامه ۱۱ درخواست را قید کرد که همهشان منجر به تقسیم مسجدالاقصی میشدند، شامل:
۱. ساعاتی که در آن افراطیها میتوانستند به مسجد یورش ببرند، گسترش یابد
۲. به آنها اجازه داده شود دعا و آیینهای مذهبی را درون مسجد انجام دهند
۳. مسجد را در تمام طول هفته برای حملات باز کنند و اجازه دهند «وسایل مقدس» وارد مسجد شوند، شامل طومارهای تورات، تابوت عهد، شیپور و گیاهان و حیوانات صدقه
۴. یک کنیسه یهودی درون مسجدالاقصی برپا شود
۵. اسکورت افراطیون توسط پلیس متوقف شود
۶. اجازه یورش از همه درها داده شود و نهفقط از دروازه مغربی که از ۱۹۶۷ توسط مقامات اشغالگر کنترل میشود
۷. در زمان مناسبتهای اسلامی از ورود مزاحمان به مسجد جلوگیری نشود
۸. «حقوق برابر» برای همه ادیان در الاقصی اعلام شود
۹. سیاست بیرونکردن یهودیان از مسجد لغو شود
۱۰. درهای کنیسه در مدرسه تاریخی تنزیه که مشرف بر زمینهای الاقصی است و در حال حاضر تحت کنترل وزارت امنیت اسرائیل است، به روی همه یهودیان باز شود
در آوریل ۲۰۲۲، افراطیهای گروههای معبد کارزاری شروع کردند برای کسب اجازه جهت انجام مراسم قربانی عید فصح در الاقصی. جنبش «بازگشت به کوه معبد» که توسط یک شهرکنشین یهودی افراطی به نام رافائل موریس رهبری میشد، اوایل ژانویه پیامی برای بنگویر فرستاد و از او برای تسهیل مراسم «قربانی فصح» در حیاط مسجد درخواست کمک کرد. این گروه در نامهشان اعلام کردند که شکلدهی به یک دولت راستگرای واقعی «فرصتی طلایی است برای بازگرداندن تاج به شکوه پیشیناش و احیای مراسم قربانی فصح برای اولین بار در حدود ۲ هزار سال». آنها بر این باور بودند که این اقدام «در صفحات تاریخ بهعنوان آغاز ساخت معبد سوم ثبت خواهد شد.»
در سال ۲۰۲۲، با مجوز دولت اسرائیل، صدها یا به روایاتی هزاران شهرکنشین افراطی اسرائیل به مسجدالاقصی یورش بردند و آیین عید فصح را در آنجا برگزار کردند؛ البته در این سال اجازه اجرای مراسم قربانی و ذبح داده نشد اما گزارشها نشان میدهد، احتمال دارد سال آینده اجازه این کار نیز داده شود.
«توسعه» پیشزمینه مهندسی جمعیتی
بلندپروازیهای شهرکنشینان در زمینهای اورشلیم به همان اندازه پیش میرود که تخلیه خانهها با حمایت دولت و ساخت جادهها و پلها. محمود ابو ارغوب، یک نگهبان فلسطینی که در مسجدالاقصی مستقر است، برای کریدل فاش کرد که پلیس اسرائیل مانع از این میشود که اهالی اورشلیم و «مرابطون» (نگهبانانی که وظیفهشان حفاظت از اماکن مقدس اسلامی در مقابل ناباوران متخاصم است) بخشهای فرسوده مسجد را بازسازی کنند. همزمان، چندین پروژه برای جا و مکاندادن به تعداد فزاینده شهرکنشینانی در حال پیادهسازی است که به مسجد یورش میبرند.
دو گروه با نامهای مرابطون برای آقایان و مرابطات برای خانمها، اسم خود را از عبارتی در قرآن گرفتهاند که هر مسلمانی را بر آن میدارد که مرابط یا مدافع مکانهای مقدس مسلمانان باشد. المانیتور مینویسد، این گروهها که جمعیت اعضایشان بیش از هزار نفر برآورد میشود، برای حفاظت از مسجدالاقصی در مقابل یورشها و حملات، تشکیل شدهاند و تمام وقت مشغول همین کار هستند، با حقوقی که خیریههای اسلامی منطقه به آنها میدهند. این گروهها البته پیشتر اقدامات و اهداف خود را علنیتر اعلام میکردند و مشخصا میگفتند، مأموریت آنها دفاع از «حرم شریف» در مقابل یهودیان است. اما بعد از برخوردهای مختلف دولت اسرائیل با این گروهها و اعضای آنها، فعالیتهای آنها با احتیاط بیشتری انجام میشود و بهعنوان مثال، اعضای گروه عضویت خود را در گروه مخفی میکنند و مدعی میشوند که مستقل و فردی فعالیت میکنند.
طبق آمار «مدا» مرکز اطلاعات فلسطین، سال گذشته حدود ۵۵ هزار شهرکنشین به مسجد الاقصی یورش بردند، در مقایسه با آمار ۳۴ هزار نفری سال ۲۰۲۱. ابو ارغوب به این هم اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲، دولت اسرائیل پروژهای را برای گسترش پل چوبی مغربی کلید زد؛ پلی که دروازه مغربی را به میدان البراق وصل میکند. شهرکنشینان و «توریستها» از این مسیر برای ورود به حیاط مسجد استفاده میکنند.
عدنان الحسینی، رئیس دپارتمان روابط اورشلیم در سازمان آزادیبخش فلسطین، پیالاو، بر این باور است که هدف پروژه گسترش پل، افزایش مزاحمتهای شهرکنشینان است و راه را برای پیادهسازی یک پروژه بزرگ شهرکسازی هموار میکند، با تسهیل دسترسی به ماشینها [برای ساختوساز]. ابو ارغوب پیشبینی میکند که «در ماه رمضان (مارس آینده) ممکن است ناآرامیهای گسترده حول دروازه دمشق ایجاد شود. این اشغال محدودیتهای بیشتری بر این منطقه تحمیل میکند تا برای یهودیسازی و ضمیمهکردن [سرزمینها به قلمرو تحت کنترل اسرائیل] آماده شود.»
تحت پوشش توسعه شبکه حملونقل، اسرائیلیها برای تصرف سرزمینهای بیشتر از اهالی اورشلیم با زمان در رقابت هستند. در اواسط ژانویه، کمیته محلی نقشهبرداری و ساختوساز در شهرداری اورشلیم برنامههای ساخت یک خط حملونقل ریلی سبک را تأیید کرد که شرق و غرب اورشلیم را به هم وصل میکند. آنها ادعا میکنند این پروژه بخشی از «انقلاب حملونقل مدرن در اورشلیم برای کاهش تراکم ترافیک است»؛ با این حال، نوین نجیب، پژوهشگر اهل اورشلیم میگوید این خط آهن که بناست در ۲۰۲۸ تکمیل شود، بهانهای برای شهرداری اشغالگر فراهم خواهد کرد که زمینها و املاک بیشتری از اهالی اورشلیم ضبط کند. آن طور که نجیب برای کریدل توضیح میدهد:«در آینده، شهرداری اشغالگر درخواست تخریب خانههایی را خواهد کرد که اهالی اورشلیم صدها سال صاحب آنها بودهاند، چون آنها در مسیر این قطار خواهند بود یا برای تقویت اقدامات امنیتی اطراف خط آهن. این سناریو را اشغالگران پیشتر، ۹ سال پیش، در شهر شعفاط اجرا کردند، زمانی که دهها نفر را مجبور کردند با همین پیشزمینه، خانههایشان را ترک کنند.»
اوایل زمستان سال جاری، وزارت حملونقل اسرائیل اعلام کرد، در حال بررسی گزینهها برای ساخت مترو در اورشلیم است. این در حالی است که برخی کارشناسان در خود اسرائیل با توجه به مساحت اورشلیم و ترکیب چینش محل فعالیتهای مختلف در این شهر، نیاز به چنین پروژهای و بهصرفهبودن آن را زیر سوال بردهاند. به همین مناسبت بسیاری معتقدند هدف اصلی این پروژه در راستای تلاشها علیه مسجدالاقصی و نیز مسلمانان این محدوده تعریف میشود؛ بهعلاوه حتی برخی یهودیان اسرائیل نیز گفتهاند، باتوجه به هویت مذهبی و مقدس این شهر، چنین اقدامی به وجهه این شهر ضربه خواهد زد. آنها همچنین به نبود مترو در شهرهای مشابه، اشاره کردهاند.
مقامات اشغالگر و گروههای معبد به تونلزنی زیر مسجد الاقصی ادامه میدهند. منابعی در اورشلیم روز ۱۰ ژانویه کشف تونل جدیدی را آشکار کردند که به شهر قدیم اورشلیم نفوذ میکند، چهار متر عرض دارد و از شهر سیلوان تا نقطهای نزدیک دروازه مغربی گسترده است. نجیب توضیح میدهد: «هدف این تونلها فراهمکردن شرایط تخریب مسجدالاقصی در نتیجه عوامل طبیعی مانند زمینلرزه است تا از مواجهه کلی با قدرت اشغالگر اجتناب کنند.»
غریبهها در اورشلیم
خطرناکترین این تحولات در اسرائیل اما پیادهسازی نقشه «اورشلیم بزرگتر» است که بهدنبال تغییر تعادل جمعیتی در شهر مقدس، به نفع جمعیت یهودی است، چنانکه مؤسسه پژوهشهای کاربردی در اورشلیم، اِیآرآیجِی آشکار کرده است. در گزارشی که در اواخر ۲۰۲۲ منتشر شد، این مؤسسه نشان داد که اسرائیل اضافهکردن چهار بلوک شهرکنشین بزرگ به اورشلیم را آغاز کرده است: گیوات زیو، معاله آدومیم، گوش عتصیون و بسجوت. انتظار میرود این اقدام درصد فلسطینیان در جمعیت شهر را از ۳۷ درصد به ۲۱ درصد کاهش دهد.
جاد اسحاق، مدیر اِیآرآیجِی در بیانیهای در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که دولت اسرائیل چندین پروژه شهرکسازی را تأیید کرده است، شامل ساخت ۴ هزار و ۹۰۰ واحد شهرکنشینی در اورشلیم، ۹ هزار واحد در منطقه عطروت در شمال این شهر و پروژه شهرکسازی «سیلیکون ولی» که در محدوده ۷۱۰ هزار متر مربع در محله وادی الجوز گسترش مییابد.
بهعلاوه، نقشههایی برای تبدیل محله شیخ جراح و شهر سیلوان به محلههای دارای اختلاط نژادی در کار است، با افزایش تعداد شهرکنشینانی که آنجا ساکن میشوند و بیرونراندن فلسطینیان از خانههایشان جهت تخریب این خانهها. در سال ۲۰۲۲، ایارآیجی ۱۳۸ نمونه از تخریب خانهها و ۲۷۳ نمونه تجاوز شهرکنشینان به سرزمینهای اورشلیم را مستند کرد. علاوهبراین، مقامات اشغالگر اسرائیل پروژه «ثبت و شهرکسازی سرزمینی» را کلید زدند تا املاک بیشتری را ضبط کنند که ممکن است منجر به ثبت ۸۰ درصد سرزمینها بهعنوان «املاک متروک» شود و چنان که اسحاق اشاره میکند، فلسطینیان را به «غریبههایی در اورشلیم» بدل کند.
تهدید وجودی برای قدس
فلسطینیان در این شهر با بیگانهسازی سیستماتیک مواجه هستند که در آن مقامات اشغالگر تلاش میکنند مانع از تدریس برنامه درسی فلسطینی در مدارس فلسطینی شوند. در سال گذشته، مجوز دو مدرسه لغو شد، به بهانه تدریس برنامههای درسی که به ادعای آنها شامل «تحریک علیه دولت و ارتش اسرائیل» میشد. به گفته بنیاد فیضل حسینی، حدودا ۴۵ هزار و ۵۰۰ دانشآموز در اورشلیم که در ۱۴۶ مدرسه مرتبط با نظام آموزشی فلسطینی درس میخوانند، در معرض این خطر هستند که مجبور شوند برنامه درسی اسرائیلی را بخوانند.
بنیاد فیضل الحسینی که توسط جمعی از فلسطینیان برای دفاع از حقوق مردم فلسطین بنا شده است، به یاد فیضل عبدالقادر الحسینی، نامگذاری شده است. الحسینی، سیاستمدار فلسطینی و از اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین و بعدتر از اعضای ارتش آزادیبخش فلسطین بود. او زمانی از مقامات «فتح» و حتی در دورانی از وزرای دولت خودگردان فلسطین نیز بود. الحسینی چندین بار توسط اسرائیلیها بازداشت، زندانی یا حصر خانگی شد. او بهعنوان سیاستمداری عملگرا شناخته میشد که زبان عبری نیز میدانست و در رسانههای اسرائیلی برای تبیین مواضع فلسطین حاضر میشد.
از زمان آغاز اشغال اورشلیم در ۱۹۶۷، همه دولتهای اسرائیلی، چپ و راست، پیگیر پروژههایی برای یهودیسازی اورشلیم بودهاند؛ اما دولت فعلی اسرائیل که خود اسرائیلیها آن را راستگراترین دولت در تاریخ اسرائیل توصیف میکنند، تهدید بزرگتری برای شهر است. فرصتی بیسابقه برای گروههای راستگرا وجود دارد که شهر را یهودیسازی کنند و مسجدالاقصی را تخریب. چنین اقدامی احتمالا جرقه درگیری جدیدی را خواهد زد که احتمالا تا سطح یک جنگ بزرگ منطقهای بالا خواهد رفت، همانطور که رهبران جنبشهای مقاومت در فلسطین، لبنان و جاهای دیگر، مکررا هشدار دادهاند.
جنبش انصارالله یمن نیز ازجمله گروههایی است که در موقعیتهایی مثل این، حمایت خود را از اقدامات، تلاشها و مواضع فلسطینیان اعلام میکند. عبدالمالک بدرالدین الحوثی، رهبر این گروه نیز تأکید کرده، یمن آماده است از همه راههایی که بتواند، از مقاومت فلسطینیان حمایت کند، همچنین در هرگونه تقابل بین محور مقاومت و اسرائیل نقشآفرینی خواهد کرد.